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사회적 이슈

사건·사례

미술품 위작 사례 카드 업체와의 대화 인용

작품 감정전문가와 경매업체가 사전에 작품이 위작임을 인지하지 못해 위작을 유통한 경우, 기존의 사례들을 토대로 상황을 간단히 추정하면 다음과 같습니다.

1
처음에 작품 판매자는 감정기관에서 유료로 발급받은 작품 감정서를 첨부하여 작품을 경매업체에 위임하였고,
경매업체는 작품을 위임받아 경매를 진행하거나, 다른 판매상에게 작품을 매매하였다.
2
판매상을 통해 작품을 매수한 자는 얼마 후 (수개월 또는 수년 경과 후) 작품을 제2 매수자에게 판매하였고,
제2 매수자는 얼마 지나지 않아 작품이 위작인 것을 확인하였으며, 이에 따라 판매상은 환불을 요구 받았다.

처리 과정에서 환불 처리가 되지 않고 다음과 같이 이해당사자 간 서로 대립하게 되는 경우,
쌍방의 주장이 정반대로 달라 각자 주장하는 바를 사실로 입증해야 하는 어려운 상황이 발생하며, 문제 해결을 위해 긴 소송으로 이어질 수 있습니다.

1
구매자·판매상 주장 : 작품은 처음부터 위작이었는데, 감정전문가가 진품으로 잘못 평가함에 따라 소비자가 피해를 당하였다.
2
감정기관·경매업체 주장 : 구매자가 위작이라고 주장하는 해당 작품은 감정전문가가 진품으로 평가할 당시의 작품이 아니며,
오히려 구매자가 원작을 복제한 위작으로 사기행위를 벌이고 있다.

여기에서 판매상의 입장은 상황에 따라 소비자가 될 수 있고, 감정기관이 될 수도 있을 것입니다. 어느 경우이든 소비자의 피해를 해결해야 사업의 지속성이 보장될 것입니다.

문제를 쉽게 해결하기 위해서는 작품 구매자가 위작이라고 주장하는 해당 작품이, 처음에 작품 판매자가 감정기관에 감정을 의뢰하였던 작품과 일치하는지를 입증해낼 수 있으면 될 것입니다.

미술품 사기 사건 배경 및 화랑 업주 주장 내용위작 사건을 재구성한 것으로 상호와 이름은 가명으로 기재함

작품 감정전문가와 경매업체가 사전에 작품이 위작임을 인지하지 못해 위작을 유통한 경우, 기존의 사례들을 토대로 상황을 간단히 추정하면 다음과 같습니다.

홍화랑
홍화랑은 작품 및 진품감정서(감정기관 발행)와 홍화랑에서 작성한 작품 보증서를 제공함
제1 매수자
제1 매수자는 수년 후 작품(진품감정서, 홍화랑 보증서 포함)을 청화랑에 판매함
청화랑
전시회를 통해 작품(진품감정서, 청화랑 보증서 포함)을 제2 매수자에게 판매함
제2 매수자
제2 매수자는 얼마 후 작품이 위작인 사실을 알고 경찰에 고발함
경찰
경찰은 위작 사건으로 다음 4가지 경우를 추정해 조사함
  • ➊ 홍화랑에서 진품감정서를 받은 후에 위작을 만들어 판매한 경우(문제의 작품은 홍화랑 대표가 작가에게 직접 사온 것으로 확인이 되었지만, 홍화랑에서 작품을 위조해 판매한 경우도 고려함)
  • ➋ 홍화랑에서 진품을 받아 제1 매수자가 작품을 위조한 경우
  • ➌ 제1 매수자에게 받은 진품을 청화랑에서 위조한 경우
  • ➍ 청화랑로부터 진품을 받아 제2 매수자가 작품을 위조한 경우

어느 경우든 사실 관계를 입증할 방법이 없기 때문에 결론을 내기가 쉽지 않습니다.

문제를 쉽게 해결하기 위해서는 작품 구매자가 위작이라고 주장하는 해당 작품이, 처음에 홍화랑에서 제1 매수자에게 판매한 작품과 일치하는지를 입증해낼 수 있으면 될 것입니다.

Case of artworks forgery

If the art appraiser and auctioneer did not recognize that the work was a forgery in advance and distributed the forgery, the situation that could occur based on the existing cases is briefly summarized as follows.

1> At first, the seller entrusted the art work to the auction company by attaching the certificate of authenticity issued by the appraisal institution for a fee, and the auctioneer was commissioned to sell the work through an auction or sold the work to another seller.
2> The person who bought the work through the seller sold the work to the second buyer after some time (months or years), and the second buyer soon found out that the work was a forgery, and the seller was asked for a refund.

If the refund is not processed according to the request, and the parties conflict with each other as follows, the polar opposites of both sides make it difficult to prove what each side is claiming, which can lead to lengthy litigation with additional costs for resolving the matter.

1> Buyer•Seller claims: The work was a forgery from the beginning, but the consumer suffered damage as the appraiser incorrectly evaluated it as genuine.
2> Assertions of appraisal agencies and auctioneers: The work the buyer claims to be a forgery is not the work at the time the appraisers evaluated it as genuine.

Here, the position of the seller may be a consumer or an appraisal agency depending on the situation. In either case, the continuity of business will be ensured by addressing consumer harm. In order to solve the problem correctly, it would be necessary to be able to prove that the work that the buyer claims to be a forgery matches the work that the seller of the work requested to assess the authenticity of the work by an appraisal agency.

The background of the art fraud case and the claim of the gallery owner

If the art appraiser and auctioneer did not recognize that the work was a forgery in advance and distributed the forgery, the situation that could occur based on the existing cases is briefly summarized as follows.

Hong Gallery> Hong Gallery provides a artwork and the certificate of authenticity (published by an appraisal agency) and a warranty for works written by Hong Gallery.
First Buyer> The first buyer sells the artwork (including the certificate of authenticity and Hong Gallery warranty) to Cheong Gallery several years later.
Cheong Gallery> Sells the work (including the certificate of authenticity and Cheong Gallery warranty) to the second buyer through the exhibition Second Buyer> After some time, the second buyer found out that the work was a forgery and filed a complaint with the police.
Police> The police is investigating the following four cases as artwork fraud.

- Investigate the case where Hong Gallery made and sold a counterfeit after receiving a certificate of authenticity from an authorized appraisal agency. (It was confirmed that the work involved in the fraud was purchased by the Hong Gallery directly from the artist, but the case of counterfeiting and selling the work at Hong Gallery is also considered.)
- Investigate the case where the first buyer forged the work after receiving the original from Hong Gallery.
- Investigate the case of counterfeiting at Cheong Gallery after receiving the original from the first buyer.
- Investigate the case where the second purchaser forged the work after receiving the original from Cheong Gallery.

In either case, it is difficult to draw conclusions because there is no way to prove the facts. In order to solve the problem easily, the buyer would need to be able to prove that the work claimed to be a counterfeit match the work that Hong Gallery initially sold to the first buyer.